Фестивалът „Уудсток“ на 50 години – емблема на цяла една епоха


Сподели:
13 Август 2019, Вторник
На 13 август, преди 50 години, край градчето Бетел в американския щат Ню Йорк, рок-фестивалът „Уудсток“, продължил три дни, отбелязва цяла една генерация в САЩ – 50 години.

Фестивалът се провежда през август 1969 г., когато американското общество е разделено заради войната във Виетнам и бързо се превръща в определящ момент за контракултурното движение на епохата.

За създаването му

След участието си в успешната организация на поп-фестивала в Маями в края на 1968 г., младият мениджър Майкъл Ланг, заедно с трима негови сътрудници – Джон Робъртс, Джоел Розенман и Арти Корнфийлд, се захващат да направят нещо различно, което ще бъде явен протест срещу войната между САЩ и Виетнам.

Организаторите се свързват с най-популярните певци и групи от онова време, но не всички приемат. Между по-известните, които отказват, са “Дорс”, Боб Дилън, “Джетро Тул”… “Бийтълс” не били взети под внимание, тъй като в продължение на три години не са били провеждали концерти на живо, а „Ролинг Стоунс“ и “Лед Зепелин“ вече били ангажирани с други прояви, които не искали да отказват.

Независимо от това, „Уудсток“ е повече от успешен. Очаквало се фестивалът да привлече 50 000 посетители, но присъствали над 400 000 души, което прави събитието легендарно.

Какво се случи с юбилейното второ издание?

Организаторите обявиха юбилейно второ издание, което трябваше да се проведе тази седмица, но както бе обявено – поради “непредвидени препятствия” – то бе отменено.

Много от звездите на първия „Уудсток“ са загинали, включително Джанис Джоплин и Джими Хендрикс, но Джоан Баез и групата „Дъ Ху“, които и преди 50 години са участвали, трябваше да „забият“ на юбилея.

Предвидени бяха и Берт Съмър, Джон Себастиан, Тим Хардин, Сантана, Джо Кокър, Джони Мичъл, Джони Уинтър и много други.

Любопитни факти, свързани с „Уудсток“:
В чест на 50-годишният юбилей изданието „Ментал Флос“ оповестява малко известни, но безкрайно любопитни факти, свързани с фестивалът–легенда „Уудскток“.

– Забранен заради тоалетните –

Първоначално фестивалът е трябвало да бъде в Индустриалния парк “Хауърд Милс“ в Уолкил, близо до Мидълтаун, Ню Йорк. След преговорите със собствениците на земята тримата повярвали, че са намерили решение. Но жителите на Уолкил възстанали против идеята, опасявайки се, че притокът на посетители – вероятно под въздействието на алкохол или наркотици – ще бъде потенциално проблемен. Настояващи, че преносимите тоалетни на фестивала не отговарят на изискванията, те отказали да издадат разрешително „Уудсток“ да се провежда там само месец преди планираната дата за начало на 15 август.

– „Уудсток“ спасен от фермер –

Когато Уолкил пропаднал, промоутърите се насочили към Бетел, Ню Йорк, малко градче с едва 2 366 жители, където фермер на име Макс Ясгур притежавал ферма за мляко с площ от 600 акра. Както и в Уолкил, жителите на Бетел не били много ентусиазирани от провеждането на фестивал, който ще привлече значителна тълпа. Но Ясгур не споделил опасенията им. Въпреки че е бил на средна възраст и колкото се може по-далеч от „хипи“, той уважил желанието на участниците в концерта да споделят общото преживяване и разрешил на организаторите да ползват имуществото му срещу заплащане от 50 000 долара. Говори се, че е получил овации лично от Джими Хендрикс.

– Крави сред посетителите –

Фермата на Ясгур е била функционираща, което означавало, че множество добитък трябвало да бъде изселено. Работниците му се опитали да ги оградят в специална зона, но толкова много хора се прехвърляли през бариерата и лагерували там, че те решили просто да оставят кравите да се скитат и да се смесят с присъстващите. Един от служителите на Ясгур, Джордж Пийви, заявил пред „Юнайтед Прес Интернешънал“, че кравите и феновете на музиката “изглежда се разбират добре”.

– Джими Хендрикс – най-скъпоплатеният участник, Джо Кокър – най-евтиният –

Ангажирането на известни имена не се оказва евтино. Джими Хендрикс е най-високоплатеният изпълнител на „Уудсток“ с 18 000 долара (приблизително 125 000 долара през 2019 долара, като се вземе предвид инфлацията). В сравнение с него Джо Кокър получава само скромните 1 375 долара.

– Да пристигнеш на „Уудсток“ с хеликоптер –

Трафикът, водещ към събитието, е бил толкова ужасен, че „Суийтотър“, които трябвало да открият фестивала, закъснели. Групата била доставена до площадката с хеликоптер. Редица други изпълнители също пътували по въздух, за да заобиколят проблемите с движението.

– Най-възпитаната тълпа на фестивал –

Въпреки притесненията на Уолкил и Бетел относно очакваното лошо поведение на присъстващите, на практика почти никакви съобщения за насилие не излизат от фестивала. Лу Янк, началникът на полицията в близкия район Монтичело, ги обявил за „най-любезната, внимателна и възпитана група младежи, с които имал връзка през 24-годишната си полицейска работа“. Единствените проблеми възникнали в резултат на недостиг на храна, карайки някои участници да плячкосват близките земеделски земи за царевица и друга продукция.

Въпреки че имало възможност органите на реда да арестуват много, много хора за притежание на марихуана, те решили да не го направят. Както казал един сержант от държавната полиция, “няма да има достатъчно място в управленията окръг Съливан или в следващите три окръга, за да ги настанят”.

– Наркотици – да, но само за кратко! –

Употребата на психотропни наркотици бе оценена, че е довела до 25 „дрогирани“ на всеки час първата вечер на фестивала; персоналът за спешна медицинска помощ и членовете на близка община са претърсвали присъстващите, докато дрогата не изчезанала.

– Зоната на „Уудсток“ – в Националния регистър на историческите обекти –

Затвърждавайки статута си на исторически обект с мемориална плоча, фестивалната зона е добавена в Националния регистър на историческите обекти през 2017 г. Фермата вече е известна като Център за изкуства „Бетел Уудс“. Той съдържа кампус, музей и амфитеатър с 15 000 места.

– Увековечен на филмова лента –

Година след фестивала, през 1970 г., своя премиера имаше документален филм, посветен на събитието. Режисьорите Майкъл Уодли, Мартин Скорсезе и главният монтажист Телма Щунмейкър спечелиха награда „Оскар“ за най-добър документален филм. /БГНЕС


В категории: Анализи, Новините

Сподели:
Коментари

0 коментара
Добави коментар

Вашето име:
Моля, въведете Вашето име
Коментар:
Моля, въведете Вашият коментар
Защитен код:
Моля, въведете защитния код